Tomasz Stańko PEYOTL

037-038 So Records

Tomasz Stańko
trumpet
Janusz Skowron
Yamaha DX 7
Apostolis Antymos
guitar, drums, percussion instruments
Witold E. Szczurek
electric and acoustic bass
Zbigniew Brysiak
percussion instruments
Tomasz Sudnik
synthi…aks
Andrzej major Przybielski
trumpet
Marek Walczewski
voice

Produced by Stanisław Sobóla
Recorded: 1. Peyotl – April, 1984 – November, 1986;
2. Freeelectronic in Remont Jazz Club,
Warsaw, April and June, 1986
Cover Design: Henryk Waniek

PEYOTL
SIDE A

  1. My W. S. Friend 6’02
  2. Witkacy – Wizje cz. I 12’58

SIDE B

  1. Witkacy – Wizje cz. II 15’48
  2. Hej! 4’52

FREEELECTRONIC
SIDE A

  1. Too Pee 3’18
  2. Kwa, kwa 2’09
  3. Sunia 5’28
  4. Ha, ha, ha 4’36
  5. Gama 3’19

SIDE B

  1. Euforila 6’07
  2. Freelectronic 3’35
  3. Dwaj 1’35
  4. Shaky Chicka 4’02
  5. Asmodeus 5’36

GREEN SPLATER VINYL LP, 180 gram, Threefold
· Limited to 200 copies for Club Members and 50 for auction
sites Allegro, Discogs e.t.c
· Alternative Cover / dedicated extra packaging
· Hand-numbered
· 30 X 30 cm printed inner envelope
Price: only for Club Members
EAN 5905323767997
to join the TwinS Records Club contact us

GREEN SPLATER VINYL LP, 180 gram, Threefold, Japan Edition | OBI
· Limited to 200 copies for Club Members and 50 for auction sites
Allegro, Discogs e.t.c
· Alternative Cover / dedicated extra packaging
· Hand-numbered
· 30 X 30 cm printed inner envelope
Price: 350 PLN
EAN 5905323767997

WHITE VINYL LP, 180 gram, Threefold
· Limited to 200 copies for EXPORT and 50 for auction sites
Allegro, Discogs e.t.c
· Alternative Cover / dedicated extra packaging
· Hand-numbered
· 30 X 30 cm printed inner envelope
Price: 300 PLN
EAN 5905523870176

WHITE VINYL LP, 180 gram, Threefold, Japan Edition | OBI
· Limited to 200 copies for EXPORT and 50 for auction sites
Allegro, Discogs e.t.c
· Alternative Cover / dedicated extra packaging
· Hand-numbered
· 30 X 30 cm printed inner envelope
Price: 300 PLN
EAN 5905523870176

BLACK VINYL LP, 180 gram, Threefold
· 250 copies
· Alternative Cover / dedicated extra packaging
· Hand-numbered
· 30 X 30 cm printed inner envelope
Price: 200 PLN
EAN 5905523870053

BLACK VINYL LP, 180 gram, Threefold, Japan Edition | OBI
· 250 copies
· Alternative Cover / dedicated extra packaging
· Hand-numbered
· 30 X 30 cm printed inner envelope
Price: 200 PLN
EAN 5905523870053

 

fot. Jan Bebel

„…Tomasz Stańko urodził się 11 lipca 1942 r. w Rzeszowie, w rodzinie prawnika (i zarazem skrzypka) i nauczycielki. Dorastał w atmosferze czynnie uprawianej muzyki poważnej. Gdy miał 6 lat rodzice przenieśli się do Krakowa; tu skończył podstawową szkołę muzyczną w klasie fortepianu i skrzypiec. Uczęszczając do Liceum im. J. Kochanowskiego, zainteresował się historią sztuki i malarstwem impresjonistów, których straceńczy styl życia zafascynował go; sporo rysuje, maluje. W 1958 r. po raz pierwszy styka się na żywo z jazzem nowoczesnym – podczas koncertu Dave Brubecka w Krakowie. Dotąd niezdecydowany co do swej przyszłości, postanawia uczyć się gry na trąbce, pod wpływem muzyki swych ówczesnych idoli – Cheta Bakera i Milesa Davisa.
W 1959 r. jest już w klasie trąbki prof. L. Lutaka w Średniej Szkole Muzycznej. W owym czasie Kraków kipiał jazzem jak żadne inne miasto Polski; niemal co noc gdzieś odbywała się jam session z udziałem prominentów – Krzysztofa Komedy, Andrzeja Kurylewicza, Romana Dyląga, Wojciecha Karolaka i innych, i w takiej atmosferze dojrzewał młody trębacz, który szybko zwrócił na siebie uwagę – również i pisząc te słowa, gdy jako nieopierzony jazzfan bywałem w Jazz Clubie „Helicon” przy ul. Św. Marka. Pamiętam taki obraz: pod ścianą obwieszoną „ikonami” Wiesława Dymnego siedzi Stańko i gra na trąbce melodię ludową „Głęboka studzienka”, ze słodkim wibratkiem, którego w swej normalnej grze unikał jak ognia…
Około 1961 r. w ręce Stańki wpadają dwie płyty Ornette Colemana: „Tomorrow Is The Question” i „The New Music of Ornette Coleman”. Pierwsza z nich (nagrana w 1959 r. przez kwartet Colemana, w którym są wówczas Don Cherry i Shelly Manne, oraz na kontrabasie na zmanę Red Mitchell i Percy Heath) – to adwent stylu nazwanego potem free jazzem: słuchając obu tych long play’ów Stańko doznaje swego rodzaju olśnienia: to jest muzyka, którą chciałby grać! W 1962 r. zakłada swój pierwszy zespół – „The JAZZ DARINGS” (tę nazwę można przetłumaczyć jako „Odważni w jazzie”, z Adamem Matyszkowiczem, p. Jackiem Ostaszewskim, b i Wiktorem Perelmuterem na perkusji. Grając standardy starają się wnieść do nich powiew Colemanowskiej wolności, ale to się jeszcze niezbyt udawało, „bowiem po uszy tkwiliśmy w harmonice dur – moll”, przyzna Stańko w wiele lat potem…”
Fragment tekstu Krystiana Brodackiego który w całości jest dostępny w książce „Stańko. Witkacy, Peyotl” oferowanej z CD albumem pod tym samym tytułem. Wkrótce wydanie w specjalnej mega edycji z płytami winylowymi którą finansuje nasz japoński partner. Będzie się działo! Nikt nigdy w Polsce nie wydał takiego albumu. Pracujemy nad nim ponad rok i nadal jest sporo do zrobienia. Zapraszam miłośników jazzu, kolekcjonerów, autorów do stania się częścią tego projektu.